مبتدا و خبر ( مسوغات ابتدای به نکره )
*مبتدا اسم مرفوع خالی از عوامل لفظی است.
گاهی عوامل زائدبر سر مبتدا بیایند در این صورت مبتدا لفظا مجرور ومحلا مرفوع می شود. مثل :هل من عالم فی المدینه. (عالم مبتدا لفظا مجرور محلا مرفوع)
*اصل در مبتدا این است که معرفه باشد تا خبر دادن از آن مفید باشد پس اگر نکره هم مفید باشد ابتدا قرار دادن ان جایز است.
*نکره مفید:1. عام 2.خاص.
*شرایط خاص آمدن نکره:
1. اگر برای مبتدا صفت بیاید.مثل:خطیب مصقع زارنا.
2. اگر برای مبتدا مضاف الیه ذکر شود.مثل: خیر حلیه حلیه الادب .
3. اگر مبتدا عمل کند در ما بعدش.مثل: رغبه فی الخیر خیر.
4. اگر مبتدا مصغر شود .زیرا یک صفت در خود دارد.مثل: کتیب هذب اخلاقی.
*شرایط عام آمدن نکره:
1. زمانیکه می خواهیم عموم افراد را ذکر کنیم.مثل: انسان خیر من بهیمه.
2. زمانیکه مبتدا بعد از حروف استفهامی یا نفی بیاید.مثل: هل احد فی الدار.
*تذکر: مجوزهای دیگری که مبتدا می تواند نکره بیاید (مسوغات):
1. زمانی که مبتدا بعد از ظرف یا جارومجرور بیاید.مثل: عندی مال.لکل عالم هفره.
2. اگر مبتدا در صدر جمله حالیه باشد.مثل: سرینا و نجم قد اضاء.
3. اگر مبتدا بعد از اذا فجائیه بیاید.مثل :نظرت فاذا نار تلتهم القصر.
*نکته: اذا فجائیه یعنی اذایی که معنای ناگهان میدهد بر سر جمله اسمیه می اید.
4. اگر مبتدا بعد از (لولا) بیاید.مثل: لولا اجتهاد سار الناس کلهم.
5. زمانی که بخواهیم بوسیله نکره نوع بندی کنیم.مثل: الدهر یومان.یوم لک و یوم عتیک.
6. زمانی که بر مبتدای نکره لفظی عطف شود که مسوغ دارد.مثل: طاعه و قول معروف.
7.زمانی که مبتدا معنای دعایی داشته باشد نکره میاید. مثل: ویل للمطفین.
8.زمانی که مبتدا معنای تعجب بدهد نکره می اید. مثل: عجب لزید.
*اصل در خبر این است که نکره بیا ید و مبتدا را وصف کند. ولی وقتی خبر معرفه باشد باید مبتدا هم معرفه بیاید.
موضوعات مرتبط: علوم قرآن و حدیث ، وبلاگ علوم قرآن و حدیث ، زبان عربی (مبادی العربیه 4)
برچسبها: مبادی العربیه 4 , آموزش نحو عربی , مبادی العربیه , زبان عربی , علوم قرآن و حدیث دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : drmostafavia بازدید : 347 تاريخ : سه شنبه 27 تير 1396 ساعت: 2:20