إقرأ وارق

تعرفه تبلیغات در سایت

امکانات وب

مردی از حضرت سجاد (علیه السلام ) سؤالاتی کرد و آن حضرت به آنها پاسخ داد . آن مرد به فکر طرح پرسش جدید افتاد، امام سجاد (علیه السلام ) فرمودند: مکتوب فی الانجیل: لا تطلبوا علم ما لا تعلمون و لما عملتم بما علمتم فان العالم اذا لم یعمل به لم یزده من الله الا بعدا ثم قال: علیک بالقرآن فان الله خلق الجنة بیده لبنة من ذهب و لبنة من فضة و جعل ملاطها المسک و ترابها الزعفران و حصاها اللؤلؤ و جعل درجاتها علی قدر آیات القرآن فمن قرء القرآن قال له اقرء وارق و من دخل منهم الجنة لم یکن أحد فی الجنة أعلی درجة منه ما خلا النبیین و الصدیقین (407)؛ در انجیل آمده است: تا به آموخته های پیشین خود عمل نکرده اید، دانش جدید مطلبید (زیرا معلوم می شود علم را برای عمل نمی خواهید و ) علمی که برای عمل نباشد عامل دوری از خداست . آنگاه فرمود: خداوند بهشت را با دست خود، خشتی از طلا و خشتی و از نقره آفرید و ملات آن را مشک و خاک آن را زعفران و ریگ آن را لؤلؤ قرار داد و درجات بهشت را به اندازه آیات قرآن قرار داد . پس کسی که ( در دنیا) قرآن خواند، خداوند به او می فرماید: بخوان و بالا برو و کسی که از آنان (اهل قرآن ) وارد بهشت شد، هیچ کس در درجه بهشت از او برتر نخواهد بود، مگر پیامبران و صدیقان .

حفص می گوید: حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام ) به مردی فرمودند: أتحب البقاء فی الدنیا ؛ آیا بقای در دنیا را دوست می داری؟ آن شخص که از تربیت شدگان مکتب امامت بود، عرض کرد: آری آن حضرت پرسیدند: چرا؟ عرض کرد: برای آن که به قرائت سوره محبوب خود، (قل هو الله أحد) بپردازم. (408) امام کاظم (علیه السلام ) پس از لحظه ای سکوت فرمودند: یا حفص!من مات من أولیائنا و شیعتنا و لم یحسن القرآن علم فی قبره لیرفع الله به من درجته فان درجات الجنة علی قدر آیات القرآن یقال له: اقرأ وارق . فیقرأثم یرقی ؛ اگر از شیعیان ما، کسی قرآن را به خوبی فرا نگرفته باشد (چون به حقیقت آن ایمان دارد) در جهان برزخ، قرآن به او تعلیم داده می شود تا خدای سبحان با معرفت قرآن بر درجات او بیفزاید؛ زیرا درجات قرآن به اندازه آیات قرآن است . به قاری گفته می شود: بخوان و بالا برو . او نیز می خواند و بالا می رود .

در جهان برزخ زمینه ای برای تکامل عملی نیست، تا انسان با انجام کاری واجب یا مستحب به کمال برتر عملی برسد، ولی راه تکامل علمی باز است؛ نظیر آنچه در رؤیا برای روح معلوم می شود و برای آگاهی به آن حرکت فراگیری از قبیل کوششهای بدنی در زمان بیداری راه ندارد و بسیاری از علوم و معارف دین در آن جا برای انسانها روشن و مشهود خواهد شد و چون عدد درجات بهشت به عدد آیات نورانی قرآن کریم است، برای ترفیع درجات شیعیان، ابتدا از تعلیم قرآن بهره مند خواهند شد و سپس با فرمان اقرأ وارق می خوانند و در درجات بهشت صعود می کنند .

صعود در درجات بهشت پاداش قرائت در عالم آخرت نیست؛ زیرا در عالم برزخ، تکلیف و عمل مکلفانه که جزا را به همراه داشته باشد نیست، بلکه صعود بهشتیان در درجات بهشت، همان ظهور انس با قرآن در دنیاست .

حفص می گوید: فما رأیت أحدا أشد خوفا علی نفسه من موسی بن جعفر (علیهما السلام ) و لا ارجأ الناس منه و کانت قرائته حزنا فاذا قرء فکانه یخاطب انسانا (409)؛ در خوف و رجا کسی را همتای موسی بن جعفر (علیه السلام ) نیافتم و قرائت او با حزن آمیخته بود هنگامی که قرآن را قرائت می کرد گویا با کسی سخن می گفت و این ویژگی تلاوت متدبرانه است که قاری متدبر خود را گاهی مخاطب خداوند می یابد .

نحوه فراگیری قرآن در میان اصحاب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بدین گونه تبیین شده است: کانوا یأخذون من رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم عشر آیات . فلا یأخذون فی العشر الأخری حتی یعلموا ما فی هذه من العلم و العمل (410)؛ آنان ده آیه از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرا می گرفتند و تا بر علم و عمل به آن واقف نمی گشتند، آیات بعدی را فرا نمی گرفتند .

برای مطالعه بیشتر:


موضوعات مرتبط: تفسیر
برچسب‌ها: إقرأ وارق , إقرء وارق , بهشت , تفسیر قرآن , تفسیر
نویسنده : بازدید : 1 تاريخ : جمعه 24 آذر 1396 ساعت: 13:20
برچسب‌ها :

خبرنامه

عضویت

نام کاربري :
رمز عبور :