ابان بن عثمان احمری (اَبان بن عُثمَان اَحمَر بجلی)

ساخت وبلاگ

اَبان بن عُثمَان اَحمَر بجلی (درگذشت قرن ۲ق)، از اصحاب امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) و از اصحاب اجماع. وی بی‌واسطه و با واسطه از امام صادق (ع) روایت کرده است. ابان با اخبار شاعران، انساب و ایام عرب نیز آشنایی داشت و کتابی در سیره پیامبر(ص) نوشته است. با وجود برخی ادعاها مبنی بر فساد مذهب او، رجالیان شیعه وثاقت او را تأیید کرده‌اند.

بان بن عثمان احمر بجلی، کوفی الاصل بود و در کوفه و بصره زندگی می‌کرد. معمّر بن مثنی و محمد بن سلام از اهالی بصره مطالبی از او در اخبار شاعران، انساب و ایام عرب نقل کرده‌اند.[۱] بر اساس روایتی در رجال کشی او اهل بصره و غلام تجبیله بود که در کوفه سکونت داشته است.[۲]

در منابع رجالی و اسناد حدیث از وی با نام‌های أبان بن احمر[۳]، أبان احمر، أبان احمری[۴]، ابان بن عثمان احمر[۵] و ابان بن عثمان[۶] نیز یاد شده است.[۷] کنیه‌اش را ابوعبدالله ذکر کرده‌اند.[۸]
وثاقت
ابان از اصحاب امام صادق (ع) و امام کاظم (ع) بوده است.[۹] البته شیخ طوسی او را فقط در شمار اصحاب امام صادق (ع) ذکر می‌کند.[۱۰] او را در شمار اصحاب اجماع و ثقه دانسته‌اند.[۱۱] آیت الله خویی علاوه بر از اصحاب اجماع بودن، قرار گرفتن او در سند کامل الزیارات و سند شیخ صدوق را برای وثاقتش کافی می‌داند.[۱۲]

برخی منابع به ابان بن عثمان نسبت ناووسیه داده‌اند[۱۳]، آیت الله خوئی معتقد است که این نسبت قادسیه بوده است و تصحیفی رخ داده است. وی شهادت نجاشی و شیخ طوسی بر روایت وی از امام کاظم(ع) را دلیل بر مدعای خود ذکر می‌کند.[۱۴] در کتب رجالی به او نسبت فطحی و واقفی نیز داده شده است که آیت الله خویی این نسبت‌ها را نیز صحیح نمی‌داند؛ زیرا معتقد است این نسبت‌ها با از اصحاب اجماع بودن وی، سازگار نیست و نسبت فطحی را سهوی از جانب علامه حلی می‌داند که از زمان وی در کتب رجال وارد شده است.[۱۵]

روایت
ابان از امام صادق(ع)[۱۶]امام کاظم(ع)[۱۷]، و از راویانی مانند ابوبصیر[۱۸]، زرارة بن اعین[۱۹]، ابوعبیده حذا[۲۰]، حارث بن مغیره[۲۱]، شهاب بن عبد ربه[۲۲]، عمر بن یزید[۲۳] و لیث مرادی[۲۴] روایت کرده است. آیت الله خوئی در معجم رجال الحدیث بیش از ۱۰۰ نفر را نام می‌برد که ابان از آن‌ها روایت کرده است.[۲۵]

راویان
وی فقط با نام ابان بن عثمان در سند نزدیک به ۷۰۰ روایت قرار دارد.[۲۶] و تنها از عبدالرحمن بن ابی عبدالله ۱۳۰ روایت نقل کرده است.[۲۷]


کتاب المبعث و المغازی و الوفاة و السیفة و الردة ابان بن عثمان
آیت الله خوئی در معجم رجال الحدیث، بیش از ۵۰ نفر را برمی‌شمرد که از او روایت کرده‌اند.[۲۸] راویانی مانند فضالة بن ایوب[۲۹] محمد بن ابی عمیر[۳۰]، احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی، جعفر بن محمد بن حکیم[۳۱]، عباس بن عامر[۳۲]، نضر بن شبیب[۳۳]، محمد بن زیاد ازدی و حسن بن محبوب از آن جمله‌اند.[۳۴]

آثار
نجاشی و شیخ طوسی کتابی را از وی نام برده‌اند که بخش های«المبتدأ، المبعث، المغازی، الوفاة، السقیفة والردّة» را در بر داشته است و هر بخشی را کتاب می‌نامیدند.[۳۵] شیخ طوسی طرق متعدد خود را به این کتاب بیان کرده است.[۳۶] علی بن ابراهیم قمی در تفسیر خود[۳۷] و طبرسی در اعلام الوری از این کتاب زیاد استفاده کرده‌اند.

رسول جعفریان پراکنده‌های کتاب او را از کتاب‌های مختلف استخراج کرده است و انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم آن را با نام «المبعث و المغازی و الوفاة و السیفة و الردة» در ۱۳۷۵ش منتشر کرده است.[۳۸] به گفتۀ جعفریان محتویات این کتاب سیره است.[۳۹]

ابان صاحب اصلی بوده است که شیخ طوسی به آن اشاره می‌کند.[۴۰]

ابهام زدایی
تشابه اسمی وی با ابان بن عثمان بن عفان سبب شده است تا برخی فرزند خلیفه سوم را بجای ابان امامی مذهب قرار دهند. از جمله عبدالعزیز دوری[۴۱] و فؤاد سزگین در بیان سیره نویسان عصر اول، از ابان بن عثمان بن عفان یاد کرده‌اند و نوشته است که منقولاتی از او در تاریخ یعقوبی آمده است.[۴۲] این در حالی است که فردی که در تاریخ یعقوبی از وی نقل شده، ابان بن عثمان احمر است. دلیل آن نیز این که یعقوبی تصریح می‌کند که وی راوی اخبار امام صادق(ع) است.[۴۳] طبیعی است که سن و سال پسر خلیفه سوم که در جنگ جمل در کنار عایشه بوده در این حد نبوده که بتواند راوی اخبار امام صادق(ع) باشد.[۴۴]

آثار درباره ابان
رسالة فی تحقیق حال أبان بن عثمان؛ توسط سید محمد باقر شفتی بید آبادی[۴۵]


موضوعات مرتبط: علوم قرآن و حدیث ، وبلاگ علوم قرآن و حدیث ، حدیث
برچسب‌ها: ابان بن عثمان , بجیل , قاموس الرجال , امام کاظم , امام صادق دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید

برچسب : عُثمَان, نویسنده : drmostafavia بازدید : 226 تاريخ : جمعه 17 آذر 1396 ساعت: 1:18

خبرنامه