دانلود خلاصه تفسیر قرآن کریم جلالیان
معناى اصطلاحى تأويل
در نزد علماء متقدم «تأويل» در اصطلاح دراى دو معنى بوده است: 1- تأويل و تفسر مرادف است. (مجاهد و طبرى بر اين عقيده بوده اند). 2- تأويل مراد اصلى كلام است. اگر گفته شود: «طلعت الشمس» تأويل آن نفس طلوع شمس مىباشد.
ودر نزد علماء متأخر تأويل در اصطلاح، برگرداندن لفظ از معنى راجع به معنى مرجوح است. بشرط آنكه شواهد و دلائلى آن را تأييد نمايد.
علامه طباطبائى قدس سره الشريف در باب تأويل فرموده است: تأويل هر چيزى حقيقتى است كه آن چيز از آن سرچشمه مىگيرد و آن چيز بنحوى تحقق دهنده و حامل ونشانه اوست چنانكه صاحب تأويل زنده تأويل است. و ظهور تأويل با صاحب تأويل است.
انه فى ام الكتاب لدينا لعلى حكيم» سوگند به كتاب مبين، ما آن را قرآنى عربى قرار داديم تا شايد شما تعقل كنيد و بدرستى آن در حالى كه پيش ما در ام الكتاب است بلند است (دست فهم عادى به او نمىرسد) و محكم است (نمىشود در او رخنه كرد). پس «تأويل» قرآن حقيقت يا حقايقى است كه در ام الكتاب پيش خدا است و از مختصات غيب مىباشد.
راغب اصفهانى گفته است: تفسير اعم از تأويل است. تفسير بيشتر در الفاظ بكار مىرود، و تأويل بيشتر در معانى و جملههابكار مىرود و اكثراً در كتب الهى انجام مىگيرد و تفسر هم در كتب الهى و هم در كتابهاى ديگر واقع مىشود.
دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi...
ما را در سایت دکتر مصطفوی | Dr. Mostafavi دنبال می کنید
برچسب : دانلود خلاصه تفسیر المیزان,دانلود خلاصه تفسیر نمونه,دانلود خلاصه تفسیر مجمع البیان,دانلود خلاصه تفسیر قرآن,دانلود خلاصه تفسیر موضوعی نهج البلاغه,دانلود خلاصه تفسیر,دانلود ترجمه خلاصه تفسیر المیزان,دانلود خلاصه درس تفسیر موضوعی قرآن,دانلود تفسیر خلاصه منهج الصادقین,دانلود خلاصه کتاب تفسیر موضوعی قران, نویسنده : drmostafavia بازدید : 348 تاريخ : جمعه 30 مهر 1395 ساعت: 13:26